Monday, August 15, 2011

BUAH SALAD●•٠·

HAIRAN....bila tngk tajuk?ada ka buah salad?setahu hampa daun salad ada la kan....hehehhe...sbb tu la aku nak kongsikan dgn hampa semua....

petang ahad(kemarin) yg lepas aku p la antaq baju raya farah kat makcu ana(panggilan farah utk dia) utk dia jahit rumah butang bj farah...aku?tak qeti nak jahit....  sbb tu aku antaq pada yg pakar....ok habis bab tu...

sampai aja rumah dia..dan2 aku tngk pokok salad.. wah2 beribu2(aku bohong ja..) nya buah salad ni....sedapnya...lamanya aku tak makan...balik kupas2 simpan dlm peti...eemmm...tobat maveles...*ada..kah yg semawa ni?*muka tak malu betoi....main nak ambik ja....tak la..yg sebenarnya lepa pun tak larat dah nak mkn buah ni...lepa pun mkn sampai muntah dah...tu yg biaq mcm tu ja....

Hampa semua pernah makan?pernah tngk dak buah dia?pokok dia? hai mcm2 hai aku tanya...takpa2 jgn risau aku dah siap snap dah semuanya utk jamuan mata hampa di kala dah berbuka puasa.. hehehehhe...jom kita zoommmeesss....

inilah pokok dia ye ank2...

buah ni nak kena tunggu luruh la jwbnya....kalau nak hinggut boleh...ada ka yg larat?pokok dah la besar gedebak tu....

jom kita tngk lg dekat buah dia....

buah dia ada bulu tau...kena buang dulu...pastu baru kita boleh kupas....

ok dah siap buang bulu boleh kupas dari skg...

dulu2 zaman tok2 kami...dok buang bulu dia dgn pulok sabut nyior(kelapa) TAPI skg zaman dah maju...skg boleh ja buang dgn gosok periuk yg kasar @ berus ja dgn berus sabut...dgn air skali....hampa faham dak ni?maksud aku kat sini buka ayaq paip pastu gosok @ berus la.... ada faham?kalau tak faham pun buat2 faham juga la....ok skg masa utk tngk isi buah salad plak......jeng...jeng...jeng.....

perghhhh....mantoppp....dgn bau nya yg harummm...emmmm....

Hampir TERlupa plak nak bgtau...rasa dia manissss...bangattt....
TAPI aku tak tau la...kalau kat negeri lain hampa panggil apa?kat tempat & kg aku memang panggil buah ni buah salad.....

23 ,2788 Yang Dah Komen:

Asmara said... [Reply]

Tiba2 rasa berada kat utara pulak baca story kakD. Hehe.. Oh petama kali tau nama buah ni. Mcm penah nmpk tp x tau buah apa ye. Kalau rupa ni bantai ckp asam je kot. Hihi..

syariza09 said... [Reply]

baru tau buah ni leh mkn. tp rasanya pokok ni jarang2 jumpa. igtkan salad yg makan ngan nasi ayam teww :)

d_LA said... [Reply]

skali tgk mcm buah pisang kaki je..ke sama je..huhu

Asrul "iLham" Sany said... [Reply]

cam SODAP ;D

misya said... [Reply]

ada jugak eh buah salad,tak penah tgk n dgr lagi first tme ni.

rATu kEBaYA said... [Reply]

pestime tgk buah salad ni.. tak pernah jumpa lagi.. herm.. kesian kan

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@d_LA: pisang kaki lain dear...buah ni ada bulu kat kulit luar tu...

Diela Zaimi said... [Reply]

haahla macam rupa pisang kaki je...

Uncle Lee said... [Reply]

Hi LadyZul, first time saya tengik this pokok buah salad. I heard about it, but never seen.
Very interesting post and now I know.
Terima kaseh, selamat berpuasa.
Keep a song in your heart.
Lee.

Isteri Encek Bard said... [Reply]

kak kite pes time tengok buah nie

NM02 said... [Reply]

dah dah

aku tgk pun dah tahu

mmg sedap buah tu

dan

aku terliur ni deeeeeee

ieda said... [Reply]

buah nie memang sedap gile dik .. anak2 akak suke .. diorang cicah kicap .. huhuhu

mamaNoriz said... [Reply]

alamak tak penah jumpa pun, apalagi rasa...

bestnye dpt mkn buah sedap pastu hasil tangan sendiri...

arghhh, jeles!

ct N honey said... [Reply]

tak pernah jumpa dan tak pernah mkan ,ada jual ke kat pasar?

aizamia3 said... [Reply]

tak pernah jumpa.. kat mana banyak buah ni ek..?

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@ct N honey : rasanya tak dak kot...sbb buah ni pun hampir2 pupus dik....

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@aizamia3 : entah la kat mana yg byk...kita pun nasib la ada 1 pokok ni...tu pun kat rumah sepupu kita...

qemaishak said... [Reply]

Buah pisang kaki ni kak..sedap!

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@qemaishak : bukan la dik....kakD pernah tngk pokok pisang kaki tu...bukan mcm tu...lg pun buah pisang kaki tak dak bulu dear.....

Myra Jay said... [Reply]

Sedapnyeeeeerrrrr.
Telan air liur ha tengok..heheee :)

Fadzli Amir said... [Reply]

Ala dulu ,masa kecik2 selalu mkan buah ni..ala dah lupa nama dia, tapi yg pasti bukan buah SALAD...hehehe

♥cmª shIemª♥ said... [Reply]

buah salad?ada bulu?huhu...
cam pisang kaki ja..

gadisBunga said... [Reply]

persimmon ke? ish...pokok rare nih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to ·٠•●★MY BLOG MY STORY★●•٠·˙™
Design with love by CikBulat