Thursday, August 11, 2011

SYUBHAH,HARAM & HALALAN TOYYIBAN●•٠·

Assalamualaikum.....

kemarin aku p dgr "talk" mengenai PRINSIP KEJAYAAN  oleh Prof.Dr. Hjh Hamsiah 
pastu beliau ada kupaskan juga mengenai syubhah & haram ni dan2 boleh TERkedu seketika....wey....

kita skg kena memikirkan Halalan Toyyiban memang la dari nenek moyang kita lg memikirkan benda ini semua...Tapi sekarang benda yg ada kat pasaran kebanyakkan syubhah(Syubhah ialah sesuatu hukum yang tidak diketahui dengan jelas hukum halal dan haramnya.)

ni aku bg contoh la kan...bila rumah semua dah siap elok dibina...pastu kita mesti nak cat rumah kita bg cantek2 kan?bila nak cat pun guna berus/bulu yg belum tentunya halal ni...*kan dah kena fikir kat situ.....*

telah la makan minum kita yg menjadi darah daging ni....aku menjadi risau dgn cara yahudi memperbodohkan kita....lepa buat rokok TAPI lepa tak isap....lepa buat fesyen baju mcm2 TAPI lepa pakai tutup litup...lepa buat ubat TAPI lepa tak makan pun...lepa mkn narutalisme....*fikir lagi....*

bg pendapat aku lebih baik skg pada sapa2 yg nak berubah ni...berubah la dari skg...(tapi aku tak paksa hampa..)kita nak beli apa pun biarlah yg  Halalan Toyyiban dari sekecik2 benda pun...nanti tu semua nak jadi darah daging kita kan...

skg pun dah byk kat pasaran keluaran yg dah memang sah2 Halalan Toyyiban...seperti keluaran FITRAH AYU RESOURCES, HPA, ERA EDAR... sbb kita dah tahu yg buat tu semua org islam lg la bagus kan....

25 ,2788 Yang Dah Komen:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said... [Reply]

info yg bagus kakD

MyHeartMySoul's Diary said... [Reply]

good info la.. thanks.. :)

ainnoraini said... [Reply]

tq D..
kadang2 kite ni tak terpiki tu semuakan...

qemaishak said... [Reply]

Betul tu kak, kena titik beratkan isu halal haram ni tambah2 makanan yang jadi darah daging kita..tq kak D.

eddy syrol said... [Reply]

syubhah ni, kalau kita dah terdetik dlm hati, baik SAY NO...sbb nanti memudaratkan kita...

INI BLOG EDDY SYROL

rATu kEBaYA said... [Reply]

betul tu... dari sekarang kita kena tukar..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said... [Reply]

org yahudi juga yg cerdik kan..

Hanis MY said... [Reply]

terima kasih atas info yg bagus ni kak d!

syariza09 said... [Reply]

br tau maksud syubhah tu..thanks

NM02 said... [Reply]

ketelitian itu penting

♥cmª shIemª♥ said... [Reply]

mmg btl ape yg akak tulis tu..
halalan toyiban!

a n a s t a s y e a said... [Reply]

beli bila dah yakin betul barang tu benar² halal =)

www.anastasyea.com

MAPPIAU said... [Reply]

tu la kan kak zaman sekarang ni, kalau bende haram tu ade dalam isi kandungan makanan kite pun kite tak perasan kan. Sebab dieorang pengaruhi kite secara halus yang susah kite nak bezakan :(.

L said... [Reply]

anda seorang yg pemarah?
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/jangan-marah.html

zures said... [Reply]

Sekarang ni nak beli apa pun rasa macam tak yakin...harapkan yang ada sijil halal tu pun belum sijil halal tu halal ke haram...

Lagi satu untuk produk2 islamik pulak bukan ada dimerata tempat...kena jadi ahli baru boleh beli pastu kena pg kat stokis....kenapa tak buka kedai macam biasa ek...supaya senang para pengguna boleh dapat...kadang2 kita pengguna dalam dilema jugakkan...

ieda said... [Reply]

gud info dik .. kalau tidak x tahu jugak kan .. kurang jelasss :)

Ati Masrif said... [Reply]

salam,

thanks for sharing

belajar 2 perkataan baru :)

Diela Zaimi said... [Reply]

isu ni sgt sensitif tapi masih ada lagi yang butakan mata, pekakkan telinga...akhirnya sape yg jadi mangsa? kitaaaa,,,

dah mcm pantun kan? hehhee...

THE LEKAT LEKIT STORY said... [Reply]

betul tu.. bila sesuatu produk tu di ragui status kehalalannya walau blm terbukti elok la jgn gunakan. tp ramai yg suka guna selagi benda tu jakim tak sahkan. tup2 haram.. baru igt nak nyesal

wahida said... [Reply]

bagus info ni kak...
betul tu, kita kena pentingkan kehalalan sbb makanan tu jugak kita nak bg anak2 kita mkn kan...

gadisBunga said... [Reply]

kat malaysia pun dah susah nak cari yang halal. setuju?

dwaty said... [Reply]

sekarang ni semuanya pun tak bleh... nak makan pun was2... so, masak sendiri jerla...

d_LA said... [Reply]

tol lah..kdg2 mmg x prasan..main beli jer..pasni kena hati2 ni..thanx kak^^

ajumohit said... [Reply]

Mencari yang halal itu wajib, bgs talk mcm ni

HEROICzero said... [Reply]

sekarang ni banyak sangat benda yang syubhah . haram halal tak pasti .

and good as JAKIM sekarang , respon dia sangat pantas .

=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to ·٠•●★MY BLOG MY STORY★●•٠·˙™
Design with love by CikBulat