Wednesday, June 8, 2011

INI CheQITA CAMPUR2 YG LAST●•٠·

SAMBUNGAN DARI SiNi dan SiNu

gambar ni tak dak kena mengena dgn cheqita aku ni...sila abaikan....

Keesokan harinya aku pergi menunaikan tanggungjawab aku yg perlu diselesaikan itu...iaitu URUSAN PENTING yg aku nak bongkar kan disini....

URUSAN PENTING itu ada lah menyelesaikan bab harta pusaka arwah ayahdaku yg tertinggal ni...sebenarnya hal2 harta pusaka ni memang dah lama selesai lebih kurang 11 tahun yg lalu...ni kira ada harta yg tertinggal yg perlu aku selesaikan...harta yg tertinggal tu hanyalah sebuah motosikal...dulu masa urusan ni...geran motosikal ni masih ada kat kedai moto..sbb tu la tertinggal...oleh kerana skg dah tak boleh bayar rodtax tu yg kalang kelibut nak kena buat balik ni...dulu buat2 tak tau ja...sbbnya dah boleh byr rodtax lg...

aku kena ulang 2,3,kali ke pej. tanah sbbnya no.fail kami ni kena cari dulu..pastu baru boleh buat...aku cheqita dari mula mcmana aku dok ulang alik ni...

aku : cik nak tanya...kat mana saya perlu pergi utk urusan harta tertinggal ni?

budak kaunter tingkat bawah(pompuan) : eeeemm..setahu saya Amanah Raya yg kena buat!!*dia menjawab dgn wajah yg kurang enak sambil mulut menjuih kearah kawan senerai dgn dia*


aku :  apa la salahnya klu cakap elok2..kamu tu.. kan pompuan...manis tngk klu ckp elok2...(dlm hati aku berkata...)
Oooooo..pulak...padahal aku dah p Pej.Amanah Raya katanya suh mai sini...


budak kaunter tingkat bawah : kalau mcm tu kak p tanya tingkat 1 belah kanan tngk lepa nak kata apa...*dgn nada suara yg tak best didengar*<----- maksud aku disini dia cakap dgn tegas dan lebih kurang ja...
aku bukan nak suh layan aku mcm VVVIP tapi kan manis kalau cakap elok2....

aku : cik nak tanya...apa yg harus saya buat bg urusan harta tertinggal ni?

budak kaunter tingkat 1(laki2) : ooo...kak perlu isi borang ini (borang P) pastu kak ingat dak no.fail yg pernah buat disini dulu?surat2 yg berkaitan dgn Urusan harta yg dulu...*baguih cara budak ni layan pelanggan*

aku : ala tak ingat la...lg pun benda ni dah 11 tahun yg lalu...

budak kaunter tingkat 1 : klu mcm tu kak kena cari dulu..pastu br kita boleh buat...

aku : ok lah kak balik cari dulu..kot2 ada surat2 yg berkaitan harta ini...

aku pun balik rumah mak aku...cari punya cari jumpa la surat yg bertajuk : NO.FARAID ***** aku pun kata kat mak aku...mak2 yg ni kot no..sbb kat surat ni semua nama kami ank2 arwah ayahda ada termasuk la nama mak aku...

mak aku : eemmm..betoi la kot...jom kita p lekas tumpang awai lg ni...

aku, encik su0mi & mak pun bertolak la plak p kat Pej.tanah tu...ada la dlm 20minit jg la nak sampai...

aku : ha...ni ka surat tu?*sambil aku tunjuk surat yg bertajuk : NO.FARAID *****


budak kaunter tingkat 1 : bukan...ni bukan surat yg berkaitan...surat ni dr mahkamah syariah...

aku : ooo...pulak..ingatkan dah betoi sbbnya semua nama kami dah ada...*aku tak perasan la plak kat blakang tu ada cop mahkamah syariah..tu la kalang kabut sgt...*


budak kaunter tingkat 1 : klu mcm tu kak kena p pej. kami yg lagi 1 kat ank bukit...pej tu tingkat 3 jumpa dgn Pn.Hani..kak bgtau kat dia...minta dia carikan no.fail pastu baru boleh mai sini balik...

aku pun tanpa membuang masa terus ke pej. tanah yg satu lg di anak bukit...sebelum tu aku tngk jam dah nak dekat koi 1 nanti lepa mesti dah nak rehat ni...aku pun suruh la encik su0mi aku terus ke pej.aku(kat titi gajah) dulu utk aku & mak aku berenti berehat2 & solat sekali kat sana....


koi 2 pun sudah....

aku masuk pej.lepa tingkat 3 sapa pun tak dak lg kat kaunter...kami tunggu sampai koi 2.30 br la ada yg bertanyakan kami apa yg perlu dia bantu....

aku : Saya nak jumpa dgn Pn.Hani..

budak kaunter tingkat 3 : Pn.Hani tak dak dia belum masuk lg...ada apa hal tu kak?

aku : ni kak nak minta no.fail Urusan harta*mcm la byk sgt harta ni..hehehehe..* kami yg dulu...sbb ada harta yg tertinggal..*sambil aku tunjukkan surat Faraid yg tersenarai nama kami semua*yg sebenarnya surat tu pun memang penting jg utk lepa chek balik tau....

budak kaunter tingkat 3 : ok kak tunggu dulu saya bg lepa chek sat...

org yg chek no.fail kami : saya dah chek tapi gagal mendapatkan no.fail tersebut...

aku : dah tu mcmana ni?kami dah tak tau nak cari tang mana...sbbnya saya dah p pej.tanah kat alor setar lepa suh mai chek kat sini...dah 2 kali saya p sana...

mak aku : tolong la chek sekali lg...makcik minta tolong sangat2 ni...

org yg chek no.fail kami : sat saya try chek kat buku besar kot2 la ada...klu tak dak saya dah tak boleh tolong dah no...

kami tunggu ada la dlm 5 minit mcm tu...


org yg chek no.fail kami : ada dak nama Aswad dlm keluarga makcik ni...

aku : ada2...tu nama adik saya...aku tngk2 balik surat tu memang sama dgn surat faraid cumanya kat surat lepa tu lebih detail la & ada la no.fail yg kami nak cari tu....*maknanya disini memang ada pun surat tu cumanya lepa malas nak cari...*tngk bukan lama pun dia cari cuma ambik masa 5minit ja kan...

pastu aku minta dia tolong fotostatkan utk aku buat simpanan.....kami pun terus gerak ke pej.tanah kat alor setar pulak...


aku : ha dah jumpa dah...jadi skg apa yg perlu kami buat pula...*borang semuanya aku dah isi dah.. termasuk no.fail yang penting sangat tu...*

budak kaunter tingkat 1 : ok mcm ni kak kena p kedai moto mana2 pun tak pa...pastu kak minta lepa nilai moto tu skg harga dia berapa?kak bw ja geran moto ni pastu suruh la lepa buat surat sikit menyatakan sekian2 harga dia....*kalau kak buat sendiri pun boleh...TAPI kak kena tanya lepa bopa nilai moto tu?*saya rasa kak mai esok plak la..rasanya arini memang dah tak dan....

aku : ha ok2 kak faham...

pastu kami pun terus lg perjalanan menuju ke kedai moto utk ditimbang tara...masa tu jam ditangan aku menunjukan pukul 4.30ptg aku suruh encik su0mi aku berenti kat chin hin moto depan save cost...aku suruh laki aku p tanya tngk bopa lepa leh nilai...


encik su0mi aku mai balik kat kereta aku tngk dia hanya pegang geran moto ja...tak dak pun surat yg disertakan....aku pun terus bertanya

aku : abang mana suratnya?

encik su0mi : lepa tak leh buat...lepa suruh kita p kat AAM kat shahab perdana plak...

kami pun terus ke AAM kat shahab perdana plak...encik su0mi aku p tanya kat lepa...pastu tau apa jawapan lepa...kalau surat tu lepa nak keluarkan utk pej.tanah lepa minta RM 150.00 kalau surat tu utk Amanah Raya lepa minta RM40.00

tu dia..punya la byk kena byr...pastu aku pun terus terfikir apa yg budak tu kata...*aku boleh buat surat sendiri...*tanpa membuang masa...aku terus balik rumah mak aku & suruh adik aku plak p kat kedai moto lain..minta lepa buat surat nilai...kalau lepa tak boleh buat jg...hg tanya lepa bopa harga yg lepa boleh nilai?

adik aku balik bgtau kat aku kedai moto lain pun tak mau buat jg..pastu dia kata..dia tanya kedai moto tu nilai harga moto kami ni hanya RM1700.00 sahaja...

aku pun terus reka sendiri surat pastu aku masukan harga yg disebutkan oleh adik aku tu...





keesokan harinya aku p la pej.tanah alor setar....sambung di next N3 ye....aku dah penat menaip...>>>




moral of the story : apa yg anda dpt dari N3 aku ni....ha fikir2 lah sendiri...aku rasa byk juga yg boleh dibuat ikhtibar ni....



10 ,2788 Yang Dah Komen:

syariza09 said... [Reply]

huii..mmg panjang sungguh, siap ngan dialog lagi, saya yg baca pon sampai terjuih mulut ni..nk tergelak plak baca dialog kakD tu...biasala kak, depa ni kalau kita merayu baru la nk buat sungguh2...ok..continue next n3 lak

♥cmª shIemª♥ said... [Reply]

panjang nya...tp kalau cma yg ade kt tmpt akak rasenye mmg x lalu nk melayan..dai 1 tempat ke tempat lain,pastu kene buat itu ini,tp fikir2 balik,wasit tu penting kan,,kene la hadap jugak situasi tu..

x sabar nk tnggu next n3...

MAPPIAU said... [Reply]

ishhh sini tolak sane, sane tolak sinun. huishhh sy bace ni pun rase hangin dah..

eh teremo pulak ahahahaa

Bigdaddyz said... [Reply]

suka dgn hesder tu cantik...


salam.

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@syariza09 : tu la kan...ini lah pertama kali rasanya i buat N3 yg panjang berjela ni...btoi ka ko dah baca abis ni?kikikiki...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@♥cmª shIemª♥ : memang penting dear...sbb tu la kakD nak ceritakan disini...supaya korang ambik ikhtibar dr cerita kakD ni...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@MAPPIAU : biasa la kan...ni kira belajar sesuatu yg baru ni...

masa 11 tahun yg dulu semuanya berjalan dgn lanjar ja...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@Bigdaddyz : terima kasih...len kali mai la sini lg ye...

cucu umie said... [Reply]

susah juga tu nak uruskan yer..aduyai, pgwai tu pon satu..haha knapelah xbg maklumat yg btoll...

follow this blog

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@cucu umie : memang susah.....
ok,tq..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to ·٠•●★MY BLOG MY STORY★●•٠·˙™
Design with love by CikBulat