Thursday, July 21, 2011

BUAH JAMBU AIR●•٠·

Assalamualaikum...hari ni aku nak kupaskan kisah Buah Jambu Air Versi Malaysia <---klik tajuk utk patah balik keN3 tu...buah tu sebenarnya Arwah Ayahdaku yg tanam pokoknya...

dulu2 dia selalu pergi ke danok dgn mak aku bila tiba musim bulan puasa...nak belikan baju raya utk kami adik beradik...kami mana mampu nak pakai bj yg mahal2...TAPI bila arwah ayah & mak p danok kompom2 la kami boleh pakai bj yg ada jenama(padahal tiruan ja)...

bila dah sudah beli bj kami semua....arwah ayah akan beli buah jambu air yg sedap lg manis...utk dimakan seisi keluarga bila berbuka puasa nanti...buah dia lebih kurang mcm ni...


TAPI warna dia masa arwah ayah aku beli tu warna hijau lembut...tadi aku dok gerodek kat pokcik Go0gLe tak jumpa la plak buah kala tu....aku jumpa yg ni ja...

bila tngh2 mkn buah tu.. ada la sebiji dua yg ada bijinya...dan2 arwah ayah aku kata...nak tanam kot2 hidup nanti ank2 cucu boleh makan...katanya lah...

setelah beberapa bulan pokok tu naik & membesar dgn jayanya sehinggalah membuahkan hasilnya sampai skg...bukan kata ank cucu ja yg boleh mkn...boleh dikatakan semua jiran2, adik2 beradik lain pun boleh makan...

samakan buah ni dgn kat atas tu...cuma kala dia aja agak putih sikit...tapi masa buah ni muda dia kala hijau..

terima kasih la pada arwah ayahdaku kerana dialah dapat kami makan buah ni dgn sebanyak mana nak makan..skg tak payah dah p danok utk beli buah ni...

"tiba2 aku teringat pada arwah ayahdaku ni...hanya doa yang dapat ku kirimkan moga roh ayahdaku dicucuri rahmat olehNya..dan ditempatkan bersama golongan yang beriman..amin. "

19 ,2788 Yang Dah Komen:

kakcik said... [Reply]

Malam tadi kakcik rasa sangat rindu pada arwah ayahanda, sehingga rasa ingin mengikut jejaknya ke sana. :(

sha a.s said... [Reply]

bestnye ade pokok jambu...sha suke buah jambu ni tp payah nk cr..selalu kena tgk kt R&R kalau tgk balik mak mentua...ehehe

misya said... [Reply]

sya suka makan buah jambu ni,cicah dgn kuah rojak,huhu gerenti tak toleh kiri kanan

Hanis MY said... [Reply]

huhu sedih la pulak bila baca... semoga dia tenang di sana...

Diela Zaimi said... [Reply]

dah lama x makan jambu air..selalu jumpa jambu batu je org jual kat tepi jalan...sedapnya...kakD selalu kuarkan entri pasal buah yg sedap2...x tahan tgk...huhuhu

NM02 said... [Reply]

kat kg den ada jambu air kaler ijo tu.. pokok dia rendah je. kami kalu balik kg, kalu musim buah lebat, kami bertenggek je atas dahan pokok tu.. makan terus, kadang tu sampai tergigit kerengga.. hahaha

cikpia said... [Reply]

buah jambu siam memang sedap!!! slurrrrppp!!

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said... [Reply]

uwaaaa KD selalu buat ai terlioq taw....fav jambu air ni....makan gitew pow dah sodap :)

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said... [Reply]

uwaaa hentak kaki

rATu kEBaYA said... [Reply]

suka makan je.. bab cuci, basuh, potong saya malas.. hehehe

Al-fatihah untuk ayah kakD

syariza09 said... [Reply]

bila berbudi pada tanah, kita nampak hasilnya...


jika rindu, banyak2lah berdoa

ainnoraini said... [Reply]

baru jer beli jambu tu kat pasar malam hari isnin lepas..

sekejap jer habis anak2 makannye..

ieda said... [Reply]

sedapnya jambu .. nak2 leh buat colek pergh ! :)

qemaishak said... [Reply]

tu la kan nikmat rajin menanam zaman muda sampai anak cucu blh makan..
Al-Fatihah untuk arwah.

MAPPIAU said... [Reply]

owwwh jambu putih tuh, mase saye kocik2 dulu kan memang sooooooka giler makan buah jambu tuh.

kalau nak jer pergi belakang umah uwan saye then panjat pokok sendiri pastu petik waahahaha giler adventure hihihi

azila said... [Reply]

sedih plak baca kak D..moga arwah ditempatkan bersama org yg beriman..jambu ni mmg byk kenangan masa kecik2 dulu..

♥cmª shIemª♥ said... [Reply]

bastnya de tanah..bole tanam2..cma umah plat..nk tnm apo pon x bley..nyum2..cedap jambu tu cicah2..

alfatihah utk arwah ayah kak d ye..

wahida said... [Reply]

perghhh..jambu air tu...feveret!! dpt pencicah mmg tak nampak dah mertua lalu...kehkeh....

alfatihah utk arwah...

HEROICzero said... [Reply]

suka lagi jambu batu . rangup !

=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to ·٠•●★MY BLOG MY STORY★●•٠·˙™
Design with love by CikBulat