Sunday, July 24, 2011

PULUT SEKAYA aka SERI MUKA●•٠·



Assalamualaikum semua...aku kembali bersiaran seperti biasa....kali ni aku nk kongsi dgn hampa semua cubaan kali pertama dgn jayanya utk aku buat pulut sekaya @ seri muka org KeyeL panggil...

jom kita teruskan dgn bahan2 dulu :-
BERAS PULUT 2 POT(SUSU KECIK)
DAUN PANDAN 7-8 HELAI
TELUR 5-6 BIJI
GULA 1 CAWAN
GARAM SECUKUP RASA
TEPUNG GANDUM 3 CAMCA BESAR
NYIOK@KELAPA  1 BIJI
 "BAHAN2 TERSEBUT AKAN BERUBAH MENGIKUT PELENGAT(LOYANG) YG NAK DIGUNAKAN..."
bahan2 tu semua aku gunakan utk pelengat agak besar jugalah...kalau kecik ukuran tu akan berkurangan kalau tak faham silalah tanya aku...

Mula2 basuh beras pulut sehingga bersih, perah santan dptkan pati santan 1 cawan yg ni asingkan utk buat kepala, perah santan lg utk dituangkan dlm pelengat beras pulut, tuang santan sampai tenggelam beras pulut dlm pelengat yg nak digunakan, masukkan garam secukup rasa kedlm bekas tersebut pastu jerang naik(masukkan dlm periuk kukus). sory gambo yg ni tak dan nak snap...sbb aku lah nak buat aku lah juga tukang snap gambo...tuan penasihat AKA mak aku tak qeti nak snap pict....

Perah santan lg sehingga habis lemaknya(yg ni digunakan utk mesin dgn daun pandan), daun pandan gunting kecik2 (seperti gambo dibawah) utk dimesin, Mesin daun pandan sedikit demi sedikit dgn perahan santan tadi....
perah daun pandan yg dimesin tadi(sory yg ni pun tak dak pictnya) ambik pati yg 1 cawan tadi, perah lg daun pandan sedikit demi sedikit dgn pati santan tadi, dah siap perah ukur ukuran perahan daun pandan tadi menjadikan 21/2 cawan(kalau tak cukup tambah air sedikit)..pastu masukkan 3 camca besar tepung gandum(sila ceduk layang2 sj...takut kalau penuh sgt kepala akan keras) pastu tapiskan jadikan dlm 1 bekas


Pukul telur 5 biji dlm bekas lain pula, pastu masukan 1 cawan gula, bila dah sebati...campurkan pati perahan santan 21/2 cawan tadi... garam secukup rasa yg ni utk buat kepala...sila lihat gambo sebelah tu....

Beras pulut yg telah masak tadi...kita bawa keluar dulu dari periuk kukus....wajib harus tekan2 beras pulut tadi menjadi padat..fokus utama tekan keliling pelengat...bila sudah padat masuk kan balik dlm periuk kukus utk dikukus balik selama 2minit...
beras pulut yg disiap tekan dgn padat.....jgn lupa kukus 2minit ja tau...kalau lebih masa aku tak bertanggung jwb... bila dah cukup 2minit...

tuangkan pati santan daun pandan tadi diatas beras pulut yg berasa didlm periuk kukus....tunggu sehingga 20-25minit utk masak...
bila dah cukup 20 minit tekan camca garpu kedlm bahan tadi...bila bahan tadi tak lekat pada garpu tersebut makanya bahan tersebut telah masak.....cer hampa tngk pulut sekaya aku tu....mcm tak cantek ja kan corak atas tu..."mak aku kata keras la kalau jadi mcm tu..."TAPI bila sudah dipotong dan di "NGAP" tak terasa pun kerasnya....hahahahahaa....mai kita zooommeees pulut sekaya yg dah siap utk dihidang....

perggghhhh.....
wallahhhh.....sgt sedappp....ini bukan aku yg cakap tau...incek su0mi aku yg kata....heheheehe..


tamatlah sudah resepi utk kali ini.....sekian terima kasih...

terima kasih pada mak aku yg mengajar aku utk membuat pulut sekaya ini...sayang mak ketat-ketat...i lapbiu lah...



16 ,2788 Yang Dah Komen:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said... [Reply]

awat pic byk blur KakD?
sedap la suka ni...suka makan hahaha

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@☆*♥L@dy @yU♥*☆ : biasa la...snap dgn H/P cap ayam ja dear....huhuhuhu...

ciK LyndaWawa igUana said... [Reply]

nak jugak..=]

♥cmª shIemª♥ said... [Reply]

kak d.....
mmg antara peberet gak ni..pandai kak d buat...cma buat hari tu lembek...

nyum2...nak 1 kak d?

Hanis MY said... [Reply]

i very like seri muka bestnyaaa kak dhi wuwuwu nk buat jugekksss.. tapi bahan gak kecukupan dong!

sha a.s said... [Reply]

sedapnye nmpk kak!!! tang pandan dia tu, mmg tau dah konfem sedap!

ainnoraini said... [Reply]

sedap tu..buat minum petang ni..dgn air teh o...

mintak sepiring ...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@ciK LyndaWawa igUana : boleh aja...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@♥cmª shIemª♥ : tngk la siapa sifunya...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@Hanis MY : pergi cari skg juga...<---nanti dah cukup semua jgn lupa poskan utk kakD...hehehehhe...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@sha a.s : terima kasih.....mai la makan...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@ainnoraini : boleh aja...

misya said... [Reply]

sedapnyer

syariza09 said... [Reply]

wooooo...ni my peberet...rasanya sblm posa nk buat jugak la

mamaNoriz sini.. said... [Reply]

ya allah...sedapnyeee...

itu mmg my all time feveret!

tapi sya tahu mkn jek...buat nye hampeh...huhuuuu

teror arr awak..untung husben :)

Syed said... [Reply]

Mesin perah santan ni sebenarnya kalau dibeli agak berbaloi juga kerana kita boleh berniaga sekali. Harga mesin perah santan ni dalam RM5000 dan boleh menghasilkan kapasiti santan sebanyak 40KG dalam masa sejam. ;)

Harap info ini berguna.

Boleh cuba rujuk di sini http://www.syed-ikhwan.com/2011/08/06/mesin-perah-santan/
atau hubungi : 013 393 6460

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to ·٠•●★MY BLOG MY STORY★●•٠·˙™
Design with love by CikBulat