Tuesday, December 21, 2010

Ketupat DauN PALAS●•٠·

salam semua....
arini aku nk share dgn korang...
korang penah tngk tak ketupat daun palas? "tak pernah pun..."
hehehe...aku tau korang tak penah kan...
sbb tu aku baik hati nk tunjuk kat korang....  




ini pokok daun palas...
daun palas yg mak aku nk buat ketupat ni..sbnrnya..mak menakan aku yg p ambik...dlm hutan kat umah dia..di kg pancur, pokok sena..dia mana qeti nk tangkap2 gambar ni...jaDI kesimpulannya aku sambar kat pakcik googLe ja ya...korang jgn mare pulak sbb daun palas yg mak aku nk buat ni...bkn dr pokok sebelah ni...












yg ni daun palas....yg blum buka daun nya....
daun palas ni pun aku sambar kat pakcik googLe jg..sbbnya masa mak aku buka daun palas ni aku tak dak kat umah...."ni sahih nk mengulat..."bkn aku mengulat la...masa mak aku buka tu aku p keja la...












yg ni plak daun palas yg dah di buka...
kita kena buka dulu daun palas ni...klu tak payah la nk buat nanti....selalunya kita buka 1 hari sebelum kita nk buatnya...












ha...ni pulut yg dah siap di eqon....eqon tu apa?eqon tu..mak aku kata...mcm jeqang la...mcmana aku nk cerita kat hampa ni ha....nanti hampa tanya aku jeqang plak...adus....jeqang tu lbh kurang masak / tanak pulut tu.....
ok bla dah eqon..br bleh kita buat ketupatnya...












ni gambar mak aku dan mak menakan aku tngh bertunggus- lumus utk menyiapkan ketupat daun palas..."akak tak buat ka?" aku?hehehehe..tak qeti nk buat...dah byk kali aku blajar tapi tak qeti2 jg...setakat buka daun palas tu aku terer ha....


 taaaraaaa....
dah siap utk di kukus....
lps kukus bleh mkn la..aku tak ambik pun gambar yg selepas dikukus sbbnya...bentuk tak berubah pun...mcm tu jg la...bentuknya....hehehehe....
ha...hampa nk mkn mai la sini....mak aku buat ketupat ni utk adik aku yg sorang tu br blik mai sini...masa hari raya dia tak blik...jd mak aku buat ni...utk dia la...aku n yg lain tumpang mkn sekaki la...hehehehe...adik aku yg sorang tu duk jauh...nun...di melaka....arini ni dia dah nk blik melaka dah..huhuhuhu...sedihnya....seminggu sat ja masa berlalu kan...

6 ,2788 Yang Dah Komen:

LadyRye said... [Reply]

ketupat palas is heaven! hahaha!

tetiba lapaq ketupat..tak baik tau dah la orang pegnant! meh alamat rumah nak pi tumpang makan sama bleh? haha!

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@LadyRye : mai la...umah kakD kat tmn wira mergong ja ni...

anakibu said... [Reply]

sedapnyer......teringin lak kembar 3 dan abg danial nak makan....

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@anakibu : nak ka?mai la umah acik...kat aloq staq ni..

anyss said... [Reply]

Salam,
Lama dah tak makan ketupat palas mek buat hu hu hu windu nak makan!

Kontes Cerita Paling Lawak Sedunia

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said... [Reply]

@anyss : la ya ka?kesiannya adik akak sorang ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to ·٠•●★MY BLOG MY STORY★●•٠·˙™
Design with love by CikBulat